گچ فایبرگلاس چیست؟

گچ فایبر گلاس

گچ فایبرگلاس چیست؟

گچ گرفتن یکی از تکنیک های ارجح برای بی حرکت کردن استخوان اندامی است که در اثر شکستگی، دررفتگی یا شکستگی آسیب دیده است. گچ فایبرگلاس جایگزین سبک تر و مصنوعی برای نسخه گچی سنتی تر است. با پوشاندن اندام انتهایی با پنبه یا مواد پد ضد آب، و به دنبال آن پیچیده شدن چندین لایه باند فایبر گلاس بافتنی آغشته به رزین محلول در آب ایجاد می شود. این ماده سبک تر و بادوام تر از گچ است، بنابراین فایبرگلاس به سرعت در میان بسیاری از بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی به نوع نوع سنتی آن ترجیح داده شده است.

گچ فایبرگلاس جایگزین سبک تر و مصنوعی برای نسخه گچی سنتی تر است.
گچ فایبرگلاس چیست؟

مزایای گچ فایبرگلاس

فایبرگلاس مزایای زیادی نسبت به قالب پلاستیکی دارد. اولین چیزی که اکثر بیماران متوجه می شوند این است که گچ وزن کمتری دارد و راحت تر است. این ماده از رزین پلی اورتان فعال شده با آب ترکیب شده با مواد بانداژ ساخته شده است، بنابراین این ماده استحکام بیشتر و زمان کمتری برای سفت شدن نیاز دارد دارد. قالب های ساخته شده از این ماده به نگهداری کمتری نسبت به نمونه های ساخته شده با گچ نیاز دارند و اغلب پس از شروع فرآیند بهبود استفاده می شوند.

باندهای فایبر گلاس در قسمت بیرونی قالب ضد آب هستند، اما معمولاً بیشتر مواد لایه‌بندی داخل قالب ضد آب نیستند. مواد ضد آب برای جایگزینی این لایه داخلی با یک جایگزین ضد آب ساخته شده اند. این گزینه ای را ارائه می دهد که به بیماران امکان حمام کردن یا دوش گرفتن، شستن دست ها، انجام کارهای خانه و حتی شنا کردن را در حالی که گچ می گیرد، می دهد. همچنین گزارش شده است که این ماده با کمک به حذف رطوبت از پوست زیر گچ، بو و خارش را کاهش می دهد.

گچ سنتی
گچ سنتی

معایب گچ فایبرگلاس

مانند هر نوع گچ گیری، فایبرگلاس نیز معایبی دارد. به سرعت سفت می‌شود، بنابراین یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های پزشکی کم‌تجربه زمان کمتری برای بستن صحیح اندام آسیب‌دیده دارد. بسیاری از مخالفان استفاده از قالب های فایبرگلاس ادعا می کنند که مواد مصنوعی فضای کمتری برای تورم باقی می گذارند. آنها همیشه برای شکستگی های پیچیده تر که در آن استخوان از موقعیت خارج شده است، مناسب نیستند. علاوه بر این، گچ صاف‌تر است و کمتر احتمال دارد به لباس‌ها گیر کند یا پوست بدن را ساییده کند.

متخصصان پزشکی به بیمارانی که قالب‌های فایبرگلاس استفاده می‌کنند توصیه می‌کنند تا هرگونه لکه‌های ناهمواری که لباس‌ها را گیر می‌کند یا پوست را چروک می‌کند، فوراً برای تعمیر به مرکز مراقبت‌های پزشکی خود گزارش دهند. ترک ها به راحتی قابل ترمیم هستند اما احتمال وقوع آن زیاد نیست. متخصصان همچنین بیماران را تشویق می کنند که هرگونه بوی بد یا آسیب به لایه گچ را گزارش کنند.

منبع:

https://www.thehealthboard.com/what-is-a-fiberglass-cast.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.