اکسیژن ساز خانگی

اکسیژن ساز خانگی

اکسیژن ساز خانگی

دستگاه اکسیژن ساز خانگی در اوایل دهه 70 میلادی اختراع شد. اکسیژن ساز خانگی که به آن HOCنیز گفته می‌شود دستگاهی است که هوای اطراف را تصفیه می‌کند و به اکسیژن خالص تبدیل می‌کند و برای بیمارانی که احتیاج به اکسیژن‌دارند مورد مصارف خانگی قرار می‌گیرد. این دستگاه هوای خانه را با حذف نیتروژن به اکسیژن خالص تبدیل می‌کند.

دستگاه اکسیژن خانگی وسیله مهمی برای بیمارانی که اکسیژن خون پایینی دارند یا در درمان کوتاه‌مدت مانند بیماران مبتلابه آسم یا ذات‌الریه یا بیماری‌های مزمنریوی مثل COPDهستند مورداستفاده قرار می‌گیرد.دستگاه اکسیژن ساز انواع مختلفی دارد.

  • اکسیژن ساز ثابت در مقایسه با نمونه قابل‌حمل آن اکسیژنبالاتری را منتقل می‌کند و استفاده از آن مداوم است. طول عمر بیشتری دارد. در نمونه ثابت به منبع تغذیه متصل می‌شود؛ و هوا را از اتاق می‌کشد و مواد ناخالص هوا را از بین می‌برد و بعد اکسیژن فیلتر شده و خالص را به شخص منتقل می‌کند.در چهار اندازه 3 لیتر در دقیقه،5 لیتر در دقیقه، 8 لیتر در دقیقه و 10 لیتر در دقیقه موجود هستند.
  • اکسیژن ساز قابل‌حمل یا POC نوعی از کپسول اکسیژن برای مصارف خانگی مناسب است که دارای مخزن سبک هست که می‌توان به هنگام بیرون رفتن آن را با خود حمل کرد. همچنین این کپسول اکسیژن را بر اساس دفعات خروج از خانه یا مسافرت، بالا یا پایین رفتن از پله‌ها، استقامت و قدرت بدنی و … می‌توان انتخاب کرد.

این دستگاه اندازه‌ی کوچکی دارد و وزن آن بسیار سبک است. دارای باطری قابل شارژ است؛ و هم از برق معمولی تغذیه کند.در سه اندازه 2 لیتر در دقیقه، 3 لیتر در دقیقه و 5 لیتر در دقیقه تولید می‌شوند و در دسترس هستند.

اجزای دستگاه اکسیژن ساز خانگی شاملفیلترها، کمپرسور هوا، شیر برقی، سیلندر زئولیت، مخزن اکسیژن، فلومتر و لیوان مرطوب‌کننده است.

برای استفاده از کپسول اکسیژن در خانه باید نکات ایمنی را به‌درستی اجرا کرد. به‌عنوان‌مثال قبل و بعد از استفاده از آن دست خود را شستشو دهید. اگر دست شما خیس است یا حاوی مواد ضدعفونی‌کننده است به‌هیچ‌عنوان نباید به آن دست زد. منبع خود را بررسی کنید. اکسیژن سنج را بررسی کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.