همه چیز درباره ی دهانشویه

دهانشویه

همه چیز درباره ی دهانشویه

باکتری های مفید دهانتان را نکشید!

در دهان انسان تعداد زیادی باکتری وجود دارند. بر خلاف تصور شما همه ی آنها مضر نمی باشند. تعداد زیادی از آن ها برای بدن مفید هستند. بآنها به عدم ابتلا به بعضی از بیماری ها از جمله چاقی و دیابت کمک میکنند.

انتخاب درست داشته باشید. دهانشویه میتواند نه تنها برای شما مفید نباشد بلکه باعث شود باکتری های مفید دهان شما نیز از بین بروند. از دهان شویه های ضدعفونی کننده به مدت طولانی هم نباید استفاده کرد. این امر نیز باعث از بین رفتن باکتری های مفید می شود و حتی سبب شود تا باکتریهای مضر در دهان رشد کنند و در نهایت دچار قارچ های دهانی شد. بنابراین برای انتخاب دهانشویه مناسب حتما باید از دندان پزشک کمک بگیرید.

نکته بعدی: دهان شویه ها به دو دسته درمانی و غیر درمانی تقسیم میشوند. دهان شویه های درمانی را دندان پزشکان به منظور درمان بیماری های دهان و دندانی مختلف تجویز میکنند. بنابراین به هیچ عنوان نباید ازین دهانشویه ها بدون تجویز دندان پزشک استفاده کرد.

دهان شویه های غیر درمانی برای ضدعفونی کردن دهان و دندان استفاده میشوند که خوب شامل دو دسته هستند :

دهانشویه های الکل دار و بدون الکل

تاثیر دهانشویه های الکل دار بیشتر از نوع بدون الکل است ولی این نوع دهانشویه ها سطح دهان را خشک میکنند که این امر سبب میشود تا دهان آمادگی بو گرفتن را داشته باشد. علاوه بر آن مصرف مداوم آن احتمال به سرطان دهان را بالا می برد.

چند نکته درباره ی مصرف دهانشویه:

  • دستور مصرف روی دهانشویه مطالعه کنیدتا از مدت زمان نگه داشتن  دهان شویه در دهان اطلاع یابید.
  • اول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید سپس دهانشویه را غرغره کنید.
  • بعد از استفاده بهتر است نیم تا یک ساعت چیزی نخورد تا بتواند اثر خود را در دهان نشان دهد. البته اثرات دهانشویه خیلی کوتاه مدت است و بوی خوب آن حداکثر تا نیم ساعت باقی می ماند.
  • هرگز دهانشویه را قورت ندهید.
  • باید بدانید که دهانشویه برای کودکان زیر 7 سال مناسب نیست، زیرا احتمال دارد آن را قورت بدهند.

دهان شویه های حاوی فلوراید

دهانشویه حاوی فلوراید می تواند به مقاوم شدن ساختمان دندان کمک کرده و از پوسیدگی پیشگیری کند. اما نمی تواند جلوی پیشرفت پوسیدگی بوجود آمده را بگیرد. فلوراید یک ماده سمی است . ورود بیش از حد آن به بدن، به خصوص در کودکان می تواند مسمومیت ایجاد میکند.

ساخن دهانشویه خانگی

  • در یک فنجان آب معدنی یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا، ده قطره روغن اسانس لیمو و چهار قطره گلیسیرین گیاهی را  ریخته و خوب با هم مخلوط کنید. حالا از آن به عنوان دهانشویه استفاده نمایید.
دهانشویه خانگی
دهانشویه خانگی
  •   دو فنجان آب را بجوشانید سپس دو حبه سیر و یک هشتم چای خوری پودر دارچین را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا آب سرد شود . حالا میتوانید آن را از صافی رد کرده و در یک شیشه در بسته نگه دارید. روزی یک قاشق غذا خوری از این دهان شویه را به مدت 20 الی 30 ثانیه در دهان بگردانید و خالی کنید. ( آنتی باکتریال و ضد التهاب، رفع مشکلات لثه )
  •  یک فنجان آب را جوشانده و بعد چند شاخه از گیاهان تازه یا خشک را حدود 20 دقیقه در آن بگذارید تا عطر و عصاره آن ها را بگیرد .
  • دمنوش مریم گلی یا دمنوش رازیانه را  میتوان به عنوان دهانشویه استفاده کرد.
دهان شویه خانگی
دهان شویه خانگی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.