تشخیص ماسک تقلبی کرونا

تشخیص ماسک تقلبی کرونا

مهمترین مساله در استفاده نکردن از ماسک‌های تقلبی توجه به بسته‌بندی و برند ماسک است. نکته‌ی دیگر این است که ماسک را از داروخانه‌ها، مراکز خرید معتبر، فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و تجهیزات‌پزشکی مورد تایید شهرداری و وزارت بهداشت را خریداری کنید. ترجیحا از دست فروش‌ها ماسک نخرید زیرا ممکن است ماسکی که توسط آن‌ها خریداری می‌شود غیر استاندار و تقلبی باشد. حتی ممکن است ماسک‌هایی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته شده‌ باشد را نیز بفروشند.

برای تشخیص هرچه بهتر و دقیق تر ماسک تقلبی کرونا دو راه مهم و اصلی وجود دارد که در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت:

ابتدا نواحی اطراف ماسکی را که تهیه نمودید شکافته و هر یک از سه لایه تشکیل شده آن را جدا کنید.حال به کمک یک فندک یا کبریت لایه وسطی را آتش بزنید.چنانچه این لایه به طور کامل آتش گرفت و سوخت بدانید که در حال استفاده از ماسک تقلبی کرونا هستید.

روش دوم تشخیص ماسک تقلبی کرونا به این طریق است که ابتدا ماسکی را که تهیه نمودید بر صورت خود بگذارید(استفاده کنید). حال یک عدد شمع را روشن کرده و آن را در مقابل دهان خود قرار دهید.سپس شمع را فوت کنید.چنانچه ماسک شما تقلبی باشد بلافاصله پس از فوت کردن، شمع خاموش می گردد.

تشخیص ماسک تقلبی کرونا از روی ظاهر فیزیکی

شکل ظاهری عامل دیگری است که از طریق آن می‌توان اصل و یا تقلبی بودن ماسک را تشخیص داد. ماسک‌های استاندارد دارای قالبی مناسب هستند و تمام صورت را به گونه‌ای پوشش می‌دهند که هوا از بغل وارد دهان و بینی افراد نشود. ورود نشدن مستقیم هوا یک نکته مثبت برای خرید ماسک محسوب می‌شود زیرا که در ماسک‌های درجه یک امکان ورود مستقیم هوا به دهان و بینی وجود ندارد. هوا از پارچه عبور می‌کند و فیلتر می‌شود و بعد به دهان و ریه اشخاص می‌رسد.

قالب ماسک باید به گونه‌ای باشد که الیاف آن به صورت بچسبد و راهی برای ورود مستقیم هوا وجود نداشته باشد از این رو چروک شدن و تغییرشکل دادن ماسک یک نکته بسیار منفی برای ماسک محسوب می‌شود، چرا که تغییرشکل و شل شدن ماسک موجب می‌شود تا هوا به راحتی وارد دهان و بینی اشخاص شود و آن‌ها را به کرونا مبتلا کند.

هنگامی که ماسک خریداری می‌شود باید استحکام اولیه خود را داشته باشد. چناچه ماسکی از ابتدا شل بود و استحکام نداشت نشانه‌ای است براینکه ممکن قبلا استفاده شده باشد یا اینکه ماسک استادارد نیست.

یک ماسک مناسب باید از بالای بینی تا پایین چانه فرد را پوشش دهد و هنگام خرید فرد باید با توجه به قالب صورتش ماسکی را انتخاب کند که الیاف آن به گونه‌ای به صورت بچسبد و که انگشت شخص به راحتی نتواند داخل ماسک شود.

از دیگر شیوه‌های اطلاع از ماسک تقلبی کرونا این است که این دسته از ماسک های دست ساز که توسط عده ای افراد متقلب تولید می‌شوند دارای طرح و حالتی صاف و فاقد چین خوردگی های مشخص است. چنین شیوه طراحی نمی تواند در حین استفاده از بینی تا چانه ما را بپوشاند.

چه زمانی باید ماسک را تعویض کرد؟

‌نمی‌توان زمان دقیقی برای مصرف یک ماسک عنوان کرد، ولی در این خصوص توصیه می‌شود که ماسک‌های پرستاری سه لایه حداثکر یک روز و ماسک‌های ۵ لایه به بالا و قابل شست‌وشو تا زمانی که تغییر شکل نداده اند و قالب مناسبی دارند، مورد استفاده قرار گیرند.

افرادی که علائم بیماری دارند، بهتر است از ماسک‌های بدون فیلتر و ماسک پرستاری استفاده کنند چرا فیلتر موجود در ماسک موجب می‌شود تا قطرات تنفسی فرد به بیرون ماسک منتقل شود و امکان ابتلای سایر افراد را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.